نرم افزار CRM

۶ اشتباه رایج در بازاریابی که مدیران مرتکب می شوند!

بازاریابی همان بازی استراتژی ­هاست. موفقیت روش های بازاریابی شما تا حد زیادی به میزان دقت در طراحی استراتژی­ ها و البته چگونگی اجرای آنها وابسته است. برخی مواقع متقاعد کردن مدیران برای توجه به برنامه­ های خاص برای برنامه ­ریزان بسیار دشوار است. به همین دلیل حتی برخی از شرکت های بزرگ در اتخاذ رویکرد بازاریابی مناسب با شکست مواجه می­ شوند که ممکن است منتهی به هزینه­ های بیشتری نسبت به آنچه که پیش ­بینی کرده اند، شود. در زیر فهرستی از ۶ اشتباه رایج در بازاریابی که مدیران اجرایی مرتکب می­ شوند آمده است :

عدم انتخاب یک استراتژی مناسب :

عدم موفقیت در انتخاب استراتژی مناسب یک مشکل جدی و از جمله یک اشتباه رایج در بازاریابی است. مثلا این مشکل به سادگی زمانی رخ می ­دهد که شما به استراتژی­ های درست گذشته خود که نتایج مثبتی به همراه داشته ­اند، متکی باشید ولی آنها ممکن است برای نیازهای کنونی شما مناسب نباشند. هر چیز با توجه به ماهیت تغییر می یابد. بنابراین اگر تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک ( Pay Per Click ) امروز بسیار موثر است می­ تواند به یک چشم به هم زدن فردا به یک روش بلااستفاده تبدیل شود. بنابراین اگر روش درستی انتخاب نشود و نیازهای کنونی به درستی بررسی و شناسایی نگردد، کل استراتژی بازاریابی ممکن است از هم بپاشد.

 

 

 

استخدام افراد مختلف قبل از تشخیص نیازها :

استخدام یک متخصص قبل از بررسی نتایج حاصل از استراتژی ­های بازاریابی فعلی و یا تشخیص نیازهای دقیق تان خسارات جدی را درپی­ خواهد داشت و یک اشتباه رایج در بازاریابی است. به عنوان مثال اگر شما در حال حاضر مبلغی را صرف بهینه­ سازی­ موتورهای جستجو می­ نمایید کاملا مشخص است که باید مدتی منتظر بمانید تا نتایج استراتژی بازاریابی خود در ( SEO ) را ببینید و تنها پس از مشاهده نتایج و تشخیص نیازها باید به دنبال استخدام یک استراتژیست سئو ( SEO )  باشید. اگر از عملکرد فعلی خود راضی نیستید، به یاد داشته باشید که راه صد ساله را نمی­توان یک شبه پیمود. و حتی برای طی کردن همان راه صد ساله هم نیاز به تشخیص بهترین راه، وسایل مورد نیاز و مشکلات و نیازهای حین راه هستید. برخی موارد از پیش قابل تشخیص نیستند، پس پیش از شروع هر کاری منتظر نتایج باشید و همواره مثبت نگر باشید.

اطلاعات گمراه ­کننده :

آیا به دنبال آن هستید که ثابت کنید که محصولات شما از محصولات مشابه رقبا ارزشمندتر است؟ اگر اینگونه است در مسیر اشتباهی گام برمی­ دارید و این دیگر اشتباه رایج در بازاریابی است. هیچ­گاه به دنبال اغراق از محصولات تان نباشید. آگاه نمودن مصرف­ کنندگان لزوما بدین معنا نیست که ثابت کنید محصولاتتان نسبت به رقبا بهتر است. پس به جای ارائه­ اطلاعات نادرست در مورد محصولات طرف مقابلتان تنها محصولات خود را به شکل شفاف توضیح دهید.

مدیران باید پیش از پیش مراقب باشند چرا که اکثر استراتژی های بازاریابی به دنبال افزایش بودجه ­های بازاریابی داخلی و رقابتی­ تر کردن بخش هستند و این یعنی مدیریت باید آمادگی رویارویی با هر نوع استراتژی بازاریابی که ممکن است شرکت یا برند را تحت تاثیر قرار دهد داشته باشد. حتی کسب و کارهای کوچک بودجه ­های مربوط به بازاریابی داخلی خود را حدود ۴۹% افزایش داده ­اند پس قطعا یک افزایش کلی بر سر راه همه قرار دارد و یعنی استراتژی ­هایی چون گمراه کردن مصرف کننده به سرعت سبب سقوط شرکت خواهد شد.

بازاریابی فشاری ( Push marketing ) :

شما به عنوان یک مدیر اجرایی باید بر روی برنامه ­های خاصی که تدارک دیده می­ شود متمرکز شوید. به عنوان مثال اگر می­ بینید که بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی به اندازه کافی برای جذب تعداد مشتریان مورد انتظار شما توانمند نیست، به سادگی کلیه امور را رها نکنید و تسلیم نشوید. یک سری تغییرات استراتژیک ایجاد کنید ولی هیچگاه به بی ­نتیجه بودن آن فکر نکنید و به دنبال اثبات بی ­فایده بودن آن نباشید. در کلیه مواردی که چندان کارآمد نیستند تغییراتی ایجاد کنید و این انرژی را وقف اموری کنید که به نظرتان جواب می­ دهند، ولی اجازه دهید که همه استراتژی­ ها ادامه یابند مگر اینکه متوجه شوید که از برخی طرق به شما آسیب می ­رسانند.

کمبود همکاری :

شما وب سایتی برای شرکتتان می­ سازید که کل شرکت را به شکل مجازی پوشش دهد، درست است؟ خیلی خب، ولی آیا مطمئن هستید که آیا متخصصان بخش های مختلف که با هم بر روی بازاریابی داخلی کار می ­کنند، با هم همکاری می­ کنند یا خیر؟ این یک مساله بسیار ضروری است که هر متخصص با دیگر متخصصان که از سایر بخش ها هستند ولی برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش می­ کنند، همکاری داشته باشند. اگر در دستیابی به همکاری موفق نباشید، وبسایت تان ممکن است قربانی عملکرد اشتباه شود. مثلا اگر متخصص سئو ( SEO) توجهی به طراح وب نداشته باشد ممکن است از مواردی که مانع  پیشرفت ( SEO ) خواهند شد بی­ خبر بماند. به زبان ساده برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی داخلی موثر دست راست شما باید از کاری که دست چپ شما انجام می­ دهد باخبر باشد.

کپی ­برداری از رقیب :

فرض کنید که صاحب یک وب­ سایت کسب و کار کوچک هستید و هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارید. ولی یک شرکت بزرگ هم با یک وب­ سایت استقراریافته به همراه میلیون ها بازدید روزانه وجود دارد. خب چه اتفاقی می­افتد اگر تکنیک های به کار گرفته ­شده توسط مدیریت آن شرکت را کپی نمایید؟ اگر به دنبال چنین کاری هستید منتظر یک فاجعه باشید چون این دیگر اشتباه رایج در بازاریابی است. به یاد داشته باشید که وبسایت شما جدید است و همه وبسایت های موفق باید از یک جا شروع کنند و شما نمی ­توانید بدون بررسی دقیق نیازهای خود و انجام یک سری پیش ­بینی­ ها وارد مهلکه شوید. به عنوان مثال استراتژی های بازاریابی که توسط یک شرکت کوچک به کار گرفته می­ شود باید با شرکت بزرگ متفاوت باشد. بنابراین راز یک بازاریابی داخلی موفق در این است که شما هیچگاه نمی ­توانید وبسایت رقیب خود را کپی ­برداری کنید چون صرف نظر از شباهت های موجود، شما یک شرکت متفاوت با استراتژی­ های متفاوت هستید.

بازاریابی قطعا یک فرایند پیچیده است که نیازمند ماه­ ها تلاش و کار و اجرای دقیق استراتژی­ های بازاریابی می­ باشد. یک اشتباه کوچک می­تواند کل موفقیت به دست آمده را نابود کند. پس دقت در تصمیم­ گیری یک ضرورت است، و مدیران اجرایی بد نیست که همواره به یاد داشته باشند که آنها همواره همه چیز را درباره اجرای استراتژی­ های بازاریابی نمی­دانند و نباید از راهنمایی گرفتن در این راستا هراسی داشته باشند. بنابراین رفع هرگونه اشتباه رایج در بازاریابی ارزش صبر و تلاش برای تصمیم های بازاریابی و تشخیص درست نیازهای استراتژیک شرکت را داراست.

 

   + تونگیر تهرانی‌ ; ٢:٤۸ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۳ فروردین ،۱۳٩٦
comment نظرات ()